Projektledare Marknadsföring

Sedan starten 1883 verkar Svenska Freds outtröttligt för freden. Vi tror alltid och utan undantag på ickevåld och fredlig konflikthantering. Vi granskar och påverkar beslutsfattare, vi stödjer fredskrafter i internationella samarbeten och lokala fredsorganisationer i konfliktområden. Vi skapar engagemang, förutsättningar för och visioner i det gemensamma arbetet för hållbar fred i världen. Vårt kansli består i dagsläget av åtta personer och vi arbetar både i Sverige och i internationella projekt.

Nu söker vi en projektledare som ska leda arbetet med att lansera och följa upp vår stora satsning inom marknadsföring och kommunikation för 2019. Som projektledare för kampanjen kommer du att agera huvudkontakt gentemot byrån som operativt producerar konceptet. Tillsammans med ansvariga på kansliet tar ni fram en kampanjstrategi och ser till att byrån uppfyller denna. Du kommer också arbeta med att följa upp kampanjen och löpande utvärdera insatserna av denna för att kontinuerligt anpassa taktiken efter vad målgruppen säger. Du ska ha god förståelse för digital kommunikation och digitala betalmedel då målen för kampanjen delvis är monetära.

Du kommer även under året arbeta med löpande digital och offline-marknadsföring i syfte att öka insamling till organisationen, samt stödja kommunikations- och påverkansansvariga i digital kommunikation och ansvara för utvecklingen av vår hemsida svenskafreds.se.

Dina arbetsuppgifter

  • Projektleda Svenska Freds marknadsförings- och påverkanskampanj, vår stora satsning inför 2019.
  • Agera huvudkontakt och beställare gentemot den reklambyrå som tar fram kampanjen.
  • Arbeta med planering, budgetering och resultatuppföljning av kampanjen och eventuellt av andra marknadsföringsaktiviteter.
  • Bevaka utvecklingen av nya insamlings- och marknadsföringsmetoder
  • Ansvara för utvecklingen av svenskafreds.se samt dess betallösningar för givare och medlemmar.
  • Vid behov, operativt arbeta med insamlingsrelaterad verksamhet inklusive kommunikation med medlemmar och givare.

Om dig

Du är en självgående person som arbetar metodiskt och strukturerat och drivs av att vidareutveckla vår marknadsföring och vår kampanj. För att nå dina mål arbetar du både kreativt och proaktivt för att med små medel hitta nya möjligheter att utveckla vår marknadsföring. Du vet vad som krävs för att nå resultat och för att en givare ska engageras och vara lojal. Du har ett tydligt resultatfokus och förmåga att prioritera utifrån uppsatta mål. Du är en god kommunikatör med mycket god samarbetsförmåga. Du har kunskap inom användardriven kommunikation, och har förståelse för digital utveckling. Du har ett estetiskt öga och kan fortsätta att omsätta vår grafiska profil för hela föreningen och på ett sätt som gynnar insamlingsverksamheten.

Dina kvalifikationer

  • Dokumenterad och välrenommerad erfarenhet av framgångsrikt marknadsföringsarbete.
  • Erfarenhet av att arbeta med digitala kampanjer.
  • Relevant utbildning på högskolenivå inom t ex ekonomi, marknadsföring/försäljning, kommunikation eller motsvarande.
  • Mycket goda kunskaper i projektledning, planering och uppföljning.
  • Erfarenhet av att arbeta i CRM-system (vi arbetar i KomMed).
  • Erfarenhet av digital och användaranpassad kommunikation.
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska.

Meriterande

  • Erfarenhet och förståelse för förutsättningar för civilsamhällesorganisationer, påverkansarbete och medlemsbaserade organisationer.
  • Kunskap om och engagemang för fred och mänskliga rättigheter.
  • Erfarenhet av publiceringsverktyget WordPress.
  • Erfarenhet av telemarketing.

Tjänsten är en projektanställning med start den 7 januari 2019 till och med den 7 december 2019. Skicka din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt, men allra senast den 30 november 2018. Intervjuer kan komma att ske löpande. Skicka din ansökan och eventuella frågor till Karin Wall Härdfeldt, generalsekreterare, telefon 070-284 34 32 eller karin.wall.hardfeldt@svenskafreds.se.