KAMPANJ MOT FXM

FÖRSVARSEXPORTMYNDIGHETEN

Försvarsexportmyndigheten (FXM) var en svensk myndighet som startades 2010 för att öka och samordna det statliga stödet till vapenindustrin. Svenska Freds kampanjade aktivt emot myndigheten, ett arbete som bidrog till att myndigheten stängdes ned 2015. 

Myndighetens uppgift var att främja och effektivisera det svenska exportstödet för vapenexport genom bland annat minskad byråkrati och ökade satsningar. Denna uppgift var både innan och efter FXM skapades uppdelad hos flera enheter, såsom UD och Försvarsmaterielverket, FMV. Fokus för myndigheten låg specifikt på små och medelstora företag som tidigare inte hade haft möjlighet att exportera krigsmateriel. FXM anordnade bland annat seminarier, försåg företagen med lokaler och skötte alla kontakter där Försvarsmakten stod som referenskund för affärer. Krigsmaterielindustrin är den enda industri i Sverige som har haft en egen exportfrämjande lobbymyndighet.

Den svenska staten har hjälpt vapenindustrin att sälja och främja vapenexporten under lång tid. Regeringsföreträdare följer till exempel ofta med på försäljningsresor till utlandet. Som exempel har både statsministrar och försvarsministrar regelbundet besökt potentiella vapenkunder för att skapa band som gynnar vapenexport. Ibland har även representanter från kungahuset varit inblandade i försäljningskampanjer.

I samband med att FXM inrättades argumenterades det att myndigheten skulle leda till ökad öppenhet och transparens i frågan om vapenexport. Vi kände istället en stor oro över att myndigheten skulle leda till en allt mer tillåtande syn på vapenexporten. För att väcka uppmärksamhet om den nya myndigheten skapade vi kampanjen “Vård, skola och vapenreklam?”.

Som en del av kampanjen mot FXM registrerade vi en domän i namnet www.forsvarsexportmyndigheten.se

SVENSKA FREDS KAMPANJ MOT FXM

I samband med att FXM inrättades i augusti 2010 lanserade Svenska Freds kampanjen “Vård, skola och vapenreklam?”,  för att informera allmänheten om myndighetens uppdrag och samtidigt arbeta aktivt mot att svenska skattepengar skulle användas till marknadsföring av vapen. Under FXM:s första halvår fick myndigheten 38 miljoner kronor till sitt förfogande, och vi uppmärksammade detta genom att via kampanjen uppmuntra privatpersoner till att stödja vårt arbete mot lobbymyndigheten med 38 kronor.  

Som en del av kampanjen registrerade vi, när namnet på den nya myndigheten blev känt, domännamnet www.forsvarsexportmyndigheten.se och lade där upp information om myndigheten ur vårt perspektiv. Vi berättade om vapenförsäljningskampanjerna och om deras konsekvenser i syfte att öka öppenheten och medvetenheten om vapenexporten.

“Försvarsexportmyndigheten, FXM, ska främja en ökad ekonomisk vinst för aktieägare i svensk vapenindustri. Myndigheten är en statlig lobbyinstitution som bekostas av Sveriges skattebetalare och syftar till att sälja så mycket vapen som möjligt. Det kommersiella intresset är ledstjärnan. Verksamheten drivs utifrån den praxis som svensk vapenexport, det vi kallar försvarsexport, kännetecknas av: hänsyn till demokrati, mänskliga rättigheter eller risken för krig är helt irrelevant.”

Aktionen fick uppmärksamhet och därmed även frågan. FXM krävde att vi stängde ned vår sida och tog sedan över den. 

 

Länkar och mediabevakning av kampanjen: 

https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/svenska-freds-kapar-krigsmyndighetens-doman-6211070

https://www.metro.se/artikel/de-ska-f%C3%A5-sverige-att-exportera-mer-vapen-xr

https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/myndighet-kraver-tillbaka-kapad-doman-av-svenska-freds-6175897

 

Uppdaterad 2020-05-11