Home / Upptäck / Vapenexport / Pressmeddelande: Diktatur i topp för svensk vapenexport 2020

Pressmeddelande: Diktatur i topp för svensk vapenexport 2020

2021-03-18

Exporten av svensk krigsmateriel till den saudiledda koalitionen har dubblerats i jämförelse med året innan trots politiska överenskommelser om att stoppa den. Största mottagarland var Förenade arabemiraten, en diktatur som är del av den saudiledda koalitionen i kriget i Jemen.

– Det är fruktansvärt att svenska vapen fortsätter att exporteras till krigförande och auktoritära länder och att listan toppas av Förenade arabemiraten, som krigar i Jemen. Verkligheten bakom siffrorna i statistiken är humanitära kriser där människor dödas, tvingas på flykt, drabbas av svält och fråntas grundläggande rättigheter, säger Agnes Hellström, ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

Idag överlämnade myndigheten Inspektionen för strategiska produkter (ISP) statistik för Sveriges export av krigsmateriel under 2020 till regeringen. Under 2020 exporterade svenska företag krigsmateriel för 16,3 miljarder kronor. Det innebär att den svenska vapenexporten har mer än femdubblats sedan början av 2000-talet. De fem största mottagarländerna av svenska vapen är förenade arabemiraten, USA, Brasilien, Pakistan och Ungern. Vapenexporten till den saudiledda koalitionen som strider i Jemen var under 2020 den största sedan krigets start, enligt Svenska Freds sammanställning. Sverige har levererat krigsmateriel till Förenade arabemiraten för mer än 3,2 miljarder kronor under förra året, vilket gör landet till den största köparen. Merparten av denna summa är för köp av Saabs radar- och stridsledningssystem GlobalEye. 2019 framkom bevis om att systemets föregångare EriEye, använts av Saudiarabien i kriget. Vapensystemen kan enligt fredsforskningsinstitutet Sipri ha en roll i att upprätthålla den saudiledda koalitionens blockad av Jemen. En blockad som hindrar mat, bränsle och andra förnödenheter att nå den utsatta befolkning som lider av en akut svältkatastrof.

– Italien och USA har nyligen omprövat och stoppat vapenexporten till den saudiledda koalitionen. Läget för befolkningen i Jemen har länge varit fullständigt katastrofalt men justitieminister Morgan Johansson och regeringen vägrar agera, ta sitt ansvar och omedelbart stoppa vapenexporten, säger Agnes Hellström, ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

Bakgrund
2018 trädde ett nytt regelverk för krigsmaterielexport i kraft som säger att allvarliga och omfattande kränkningar av mänskliga rättigheter och brister i mottagarlandets demokratiska status ska utgöra hinder när ett företag ansöker om att få sälja krigsmateriel. Trots detta fortsätter vapenexporten under 2020 till en rad problematiska mottagarländer, bland annat Pakistan, Brasilien, Filippinerna, Saudiarabien och Kuwait.

I Januariavtalets punkt 70 har regeringspartierna tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna slagit fast att Sverige principiellt inte ska “godkänna vapenexportaffärer till ickedemokratiska länder som deltar militärt i Jemenkonflikten”. Ändå finns Förenade arabemiraten, Saudiarabien och Kuwait, vilka ingår i den saudiledda koalitionen som krigar i Jemen, med bland mottagarländerna av svensk krigsmateriel. Situationen i Jemen beskrivs av FN som världens just nu värsta humanitära katastrof där 20 miljoner människor, 71 procent av befolkningen, är beroende av humanitärt hjälp. FNs expertgrupp i Jemen varnade i sin rapport från september 2020 om att länder som exporterar krigsmateriel till de stridande parterna inte kan säkerställa att dessa vapen inte kommer används för att begå krigsbrott.

För mer information kontakta:

Agnes Hellström, Ordförande och presstalesperson

agnes.hellstrom@svenskafreds.se