PRESSMEDDELANDE OCH KONGRESSUTTALANDE FRÅN SVENSKA FREDS

Kerstin Bergeå valdes i dag till ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen på föreningens 139-årskongress i Stockholm. Kerstin tar över efter Agnes Hellström som varit föreningens ordförande sedan 2016.

av Maja Landin

Pressmeddelande den 22/5 2022.

– Jag är otroligt glad och stolt över att de senaste sex åren ha fått möjligheten att föra fram den gemensamma rösten för fred och nedrustning. I den senaste tidens intensiva debatt om kriget i Ukraina och Sveriges Natoansökan har den rösten blivit ännu viktigare, säger Agnes Hellström.

Kerstin Bergeå är född i Umeå 1980, bor i dagsläget i Tanzania och har arbetat med fredsfrågor på olika sätt i hela sitt yrkesliv, bland annat som fredsobservatör.

– Som länge engagerad i frågor om fred, nedrustning och ickevåld är jag oerhört tacksam för förtroendet att vara Svenska Freds ordförande. Jag hoppas kunna bidra med de erfarenheter jag har och det mod som behövs för att tillsammans hålla hårt i fredskompassen och fortsätta driva opinionen för nedrustning, konfliktförebyggande och fredlig konflikthantering i alla lägen. I dagens läge när medlemsrörelsen växer ser jag fram emot att möta både nya och erfarna medlemmar och tillsammans vidareutveckla Svenska Freds viktiga arbete med att mobilisera och engagera människor för hållbar fred. Vi behövs och vi behöver varandra när upprustningens hårda vindar viner, säger Kerstin Bergeå.

Kerstin Bergeå börjar arbeta som helarvoderad ordförande 1 augusti. Tidigare ordförande Agnes Hellström fortsätter tills vidare som talesperson för Svenska Freds.

På kongressen beslutades också om följande kongressuttalande:

Sveriges regering har beslutat om att ansöka om Natomedlemskap. Motivet är att öka säkerheten för alla människor i det här landet men resultatet blir det motsatta. Riskerna ökar. Nato är en militärallians som baseras på hotet om användning av kärnvapen. Sverige bidrar genom beslutet till en mer militariserad och polariserad värld med ökade spänningar i en redan spänd situation.
Ansökan om Natomedlemskap bör dras tillbaka!

Presskontakt:
Agnes Hellström, Talesperson
agnes.hellstrom@svenskafreds.se

Pressbild finns HÄR, Ange Foto: Felicia Margineanu.